2008年5月10日 星期六

終於看了Once,被類似Damien Rice的格調深深吸引。














Raise your hopeful voice
you have a choice
You've made it now

男的忘不了前女友,卻又想進一步,女的已婚帶有孩子,真是”fuckingly surprised”(劇中語),但他們沒有退避,始終讓結他和鋼琴相遇。我覺得這個故事說不出的浪漫,可能因為浪漫就是拒絕去想像結局,而捉緊選擇的當兒。

If you want me, satisfy me

這是另一句我很喜歡的歌詞,原原本本地表達我愛你,我想你愛我的感覺。如果拿判斷對錯那一套來看待情人,就離開了情愛很遠很遠。


最近夜裡喜歡讀比較heavy的哲學書,我在看Levinas的Totality and Infinity-An Essay on Exteriority,其中有一章叫Phenomenology of Eros,對情愛和愛撫的分析很是有趣:

In the possession of the Other I possess the Other inasmuch as he possesses me; I am both slave and master. Voluptuosity would be extinguished in possession. (p.265)

當我擁佔他人的時候,我同時被化人擁佔,而情欲在擁佔裡將灰飛煙滅。

Love accordingly does not represent a particular case of friendship. Love and friendship are not only felt differently; their correlative differs: friendship goes unto the Other; love seeks what does not have the structure of an existent, the infinitely future, what is to be engendered. I love fully only if the Other loves me, not because I need the recognition of the Other, but because my voluptuosity delights in his voluptuosity... (p.266)

友情,傾向他人,愛,則超出他人,湧向無垠壙野,茫茫未來。愛,不要求被愛,卻要求陷於情欲的幽谷,我倆共響。

雖然只是英文翻譯,也可看出Levinas文字優美。

近日一直在思考個人自由和國家主權的相關議題,Levinas在全書結論部份如此說「多元」「和平」。

The unity of plurality is peace, and not the coherence of the elements that constitute plurality. Peace therefore cannot be identified with the end of combats that cease for want of combatants, by the defeat of some and the victory of the others, that is, with cementaries or future universal empires. Peace must be my peace in a relation that starts from an I and goes to the other, in desire and goodness, where the I both maintains itself and exists without egoism. (P.306)

多元,不是簡單的共融,消弭衝突,某些觀點勝出,某些觀點被消滅。我們需要找出另一個可能性。

沒有留言: